Journalistes européens en vedette à l'IHECS

01.07.2013
Ce lundi 1er juillet à 15h, les étudiants de L’Executive Master en Journalisme Européen ont présenté leur travail de fin d’année devant jury. Cinq reportages-vidéo de 20 minutes chacun à découvrir ou


HUMAN 2.0

Avec l’avènement des sciences modernes et ses conséquences sur la biologie, une réflexion profonde s’impose quant à l’usage des nouvelles connaissances acquises. Les avancées technologiques ou scientifiques ne sont pas bonnes ou mauvaises en soi ; elles sont avant tout de formidables outils à apprivoiser. C’est précisément là qu’une bonne appropriation et une mise en perspective sont absolument nécessaires afin d’éviter des dérives aux conséquences préjudiciables à l’intégrité de la société. Comme dans la lutte contre la pollution, l’Europe doit se montrer exemplaire et servir de chef de file dans le domaine. 



OBESITY IN EUROPE, THE FAT AND FIGURES
The overall aim of this project is to present a global view of obesity in Europe, through targeted interviews of key actors involved and infographic demonstrations. We shall try to explain what factors come into play when trying to assess the problem and the elements that fuel it. Solving the issue on a European scale will be an arduous task for many reasons. For example, food has a very specific cultural place in each country and eating habits learned in childhood become engrained. This makes it hard to change consumer habits and foster a shift in consumer mindset with the use of general initiatives.
By Elizabeth Robert and Tabitha Ettienne


THE INTERNSHIP GENERATION AND YOUTH UNEMPLOYMENT
Nowadays, university graduates all over Europe frequently do at least one internship, before they find a real job. But interns are increasingly protesting about their “abuse” by companies, poor or zero payment for their work, and the extension of their internships far beyond the obligatory months. Legally obscure and professionally meek, interns are difficult to classify because their position requires invisibility. Yet most young professionals today would rather accept an unpaid job over being unemployed. One in five young Europeans is currently jobless, and in countries such as Greece and Spain, over 50% are unemployed.
By Armand Feka – Julie Belgrado – Soudabeh Nour

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